De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt consumenten en bedrijven voor een oplichtingspraktijk die de laatste tijd de kop opsteekt. Nepmails, sms-berichten en telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van DNB, zijn in feite pogingen van oplichters om geld te stelen en vertrouwelijke informatie te achterhalen.
"Met allerlei trucs proberen oplichters uw geld te stelen. Ze beweren van DNB te zijn om uw vertrouwen te winnen, wees alert en trap er niet in", benadrukt DNB.
Spoofing, zoals deze vorm van criminaliteit wordt genoemd, heeft als doel toegang tot de bankrekening te krijgen of het slachtoffer geld over te laten maken. De oplichters verzoeken vaak om het installeren van specifieke software op de computer van het slachtoffer en vragen naar pincodes. Wat deze oplichters extra gevaarlijk maakt, is hun vermogen om vertrouwen op te wekken door te bellen met een nummer dat lijkt te zijn verbonden aan DNB. "De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer kunt zien. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt", legt de bank uit. Dit soort fraude is helaas een veelvoorkomend verschijnsel in het betalingsverkeer.
Naast telefonische benaderingen maken oplichters ook gebruik van e-mails en sms-berichten om hun slachtoffers te benaderen. Dit kan variëren van verzoeken om onmiddellijk geld over te maken tot het geven van vertrouwelijke informatie.
Een nepsite kunt u als volgt herkennen:
Een valse e-mail kunt u als volgt herkennen:
Ten slotte zal een bank nooit door middel van een telefoontje, appje of sms'je vragen om geld over te boeken of naar uw pincode/inloggegevens vragen. Ga daar nooit op in en neem direct contact op met uw bank.
Vertrouwt u het niet? Ga er dan niet op in. Dus: