Omarm de realiteit, kijk wat wél kan

We gaan ervan uit dat we in tijden van corona minder (kunnen) verdienen, maar
is dat eigenlijk wel zo? Femke Hogema, schrijfster van het boek Ondernemen in crisistijd, inspireert ondernemers om juist een financieel gezond en winstgevend bedrijf op te bouwen. Zij heeft enkele tips om anders te kijken. Volgens haar moeten we de realiteit juist omarmen en kijken naar wat wél kan.
 
Niet geschoten is altijd mis
Hoe moet je beginnen? Daarvoor is geen goed of fout, stelt Hogema. Haar advies: “Maak een concreet plan, maar maak het niet te groot. Ook de hoogste berg wordt stap voor stap beklommen. Heb je een yogaschool, dan is het misschien een stap te ver om meteen volledig online te gaan. Maak eerst een filmpje met je telefoon. Het hoeft niet perfect. Maar probeer het."
 
Er kunnen in deze tijd juist hele mooie dingen uit een situatie voorkomen. Misschien ontdek je ondergeschoven talent, creëer je ergens een passie voor of kom je op een geniaal idee. Benut dat!
 
Zo ook volgens Hogema: “Restaurants die een bezorgtak hebben neergezet, die ze blijven behouden als extra bron van inkomsten. Dus door de crisis verbetert hun bedrijf.”