Datalek in uw bedrijf? Dan verliest u klanten

Onlangs werd bekent dat het aantal bedrijven is toegenomen dat erop vertrouwt dat een polis van een cyberverzekering echt dekking kan bieden die aansluit bij de specifieke bedrijfsrisico’s. Bijna de helft van alle ondernemingen heeft inmiddels zo’n polis.

Twijfelt u nog? Ter illustratie hier de resultaten van een onderzoek uit 2017 uitgevoerd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale beveiliging. Hieruit blijkt dat twee derde van de consumenten niet meer winkelt bij of zaken wil doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Aangezien het aantal hacks en cyberinbraken zeker niet minder is geworden is de uitslag van dit onderzoek zeker nog wel representatief. Met name bedrijven die goederen en diensten verkopen (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Negen op de tien ondervraagden is van mening dat de applicaties en websites die ze nu gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. De resultaten onderstrepen dat uw schade door een datalek zeer groot is en dat de negatieve effecten niet alleen voor de korte termijn gelden.

Zorg dat u er alles aan doet om een datalek te voorkomen. Mocht het toch fout gaan, bijvoorbeeld door een cyberaanval, dan kan de schade beperkt worden met een cyberverzekering. Crisiscommunicatie om reputatieschade te voorkomen is één van de dekkingen van deze verzekering. En u weet zelf: het kost lange tijd een goede naam op te bouwen maar één ‘fout’ en uw zorgvuldig opgebouwde reputatie is naar de maan.

Heeft u nog geen cyberverzekering? Wacht niet en laat u vooral goed inlichten door uw verzekeringsadviseur over de mogelijkheden.