Orden gemakkelijk uw geldzaken zodat uw boekhouding klopt

Iedereen is weer massaal zijn of haar belastingaangifte aan het doen. Zowel ondernemers als mensen in loondienst zoeken zich in het zweet naar de juiste documenten die daar allemaal bij komen kijken. In dit artikel geven we u tips over hoe u uw boekhouding zo strak en overzichtelijk mogelijk kunt houden.

Schaf mappen aan
Koop een map om daar uw gehele administratie in bij te houden. Zo voorkomt u slingerende documenten en heeft u alles bij de hand op het moment dat de belastingaangifte gedaan moet worden. U kunt ook kiezen voor digitale mapjes. Toch komen bepaalde documenten nog steeds alleen per post binnen, daarom is een map handig. Zo heeft u alles altijd bij de hand en voorkomt u dat de kinderen het onderkliederen of de hond het opeet.

Open direct uw post
Plan een vast moment in de week waarop u uw post even opent en sorteert. Hierdoor voorkomt u dat u dit vergeet of dat u uw rekeningen naar voren schuift. Wanneer u de post opent, zorg er dan voor dat u de rekeningen gelijk betaald indien mogelijk. Hierdoor voorkomt u dat de stapel zich ophoopt.

Controleer afschrijvingen
Het is geen verkeerd idee om af en toe uw bankrekening te checken. Pak hier net als bij het openen en betalen van post en rekeningen één vast moment voor in de week. Hierdoor voorkomt u dat er vreemde afschrijvingen zijn waar u te laat achter komt. Zorg er ook voor dat uw vaste lasten via automatische incasso worden afgeschreven, op die manier heeft u minder omkijken naar openstaande rekeningen.

Schakel een boekhouder in
Wanneer u ondernemer bent kunt u uw eigen administratie ook zelf blijven doen. Het is iets lastiger dan wanneer u in loondienst bent maar nog steeds geen hogere wiskunde. Het kan echter wel erg veel tijd gaan kosten, dat kan een goede reden zijn voor het inschakelen van een boekhouder. Naast dat hij of zij uw werk uit handen neemt, kunnen ze u ook goed adviseren. Zij zijn tenslotte op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Overzicht creëren
Overzicht creëren klinkt wat cliché maar is heel erg belangrijk op het gebied van uw boekhouding en geldzaken. Zet uw inkomsten en uitgaven naast elkaar zodat u in één oogopslag zicht heeft op de situatie. Vergeet hierbij niet het sparen als vaste last mee te tellen, zo telt u dit niet mee en kunt u dit gemakkelijker opzij zetten.