Oplichters doen zich voor als DNB-medewerkers om consumenten en bedrijven te misleiden

De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt consumenten en bedrijven voor een oplichtingspraktijk die de laatste tijd de kop opsteekt. Nepmails, sms-berichten en telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van DNB, zijn in feite pogingen van oplichters om geld te stelen en vertrouwelijke informatie te achterhalen.

"Met allerlei trucs proberen oplichters uw geld te stelen. Ze beweren van DNB te zijn om uw vertrouwen te winnen, wees alert en trap er niet in", benadrukt DNB.

Spoofing

Spoofing, zoals deze vorm van criminaliteit wordt genoemd, heeft als doel toegang tot de bankrekening te krijgen of het slachtoffer geld over te laten maken. De oplichters verzoeken vaak om het installeren van specifieke software op de computer van het slachtoffer en vragen naar pincodes. Wat deze oplichters extra gevaarlijk maakt, is hun vermogen om vertrouwen op te wekken door te bellen met een nummer dat lijkt te zijn verbonden aan DNB. "De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer kunt zien. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt", legt de bank uit. Dit soort fraude is helaas een veelvoorkomend verschijnsel in het betalingsverkeer.

Naast telefonische benaderingen maken oplichters ook gebruik van e-mails en sms-berichten om hun slachtoffers te benaderen. Dit kan variëren van verzoeken om onmiddellijk geld over te maken tot het geven van vertrouwelijke informatie.

Herkennen

Een nepsite kunt u als volgt herkennen:

  • Kijk of het webadres van een bank volledig is. Dat adres begint altijd met “https://”. Ontbreekt de letter “s”? Ziet u geen hangslot in de adresbalk? Dan is het een valse site.

Een valse e-mail kunt u als volgt herkennen:

  • In het e-mail adres van de afzender staat achter het @-teken een andere naam dan die van uw bank.
  • Uw naam staat niet bovenaan.
  • De afzender vraagt u snel iets te doen, omdat het anders fout gaat. Of omdat u anders een kans misloopt.
  • Het bericht heeft spelfouten.

Ten slotte zal een bank nooit door middel van een telefoontje, appje of sms'je vragen om geld over te boeken of naar uw pincode/inloggegevens vragen. Ga daar nooit op in en neem direct contact op met uw bank.

Vertrouwt u het niet? Ga er dan niet op in. Dus:

  • Geef geen persoonlijke informatie door.
  • Boek geen geld over naar een zogenoemde “veilige (kluis) rekening”.
  • Klik niet op bijlagen of links.
  • Meld bij uw bank dat u een verdacht bericht heeft gekregen.