Meer schade in 2021 door digitale fraude

We hebben er allemaal al eens van gehoord: de criminelen die zich voordoen als een bank. Zij vragen dan om uw gegevens door te geven of om een actie te verrichten. In totaal liepen de schades door deze fraude alleen dit jaar al op tot 22,5 miljoen euro, blijkt uit de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het is goed om de verschillende schades te kennen.
 
Phishing
Al jarenlang maken criminelen veel gebruik van het vertrouwen dat consumenten hebben in hun bank. Zij sturen daarom mails of WhatsApp berichten vanuit de desbetreffende bank waarin zij vragen naar uw gegevens. Bel bij dit type berichten altijd eerst uw bank, voordat u actie onderneemt.
 
Toch is deze veelvoorkomende vorm van fraude niet de grootste boosdoener. Zo was er in de eerste helft van 2021 voor ongeveer 6,1 miljoen schade. In heel 2020 was dit ook ruim 12,8 miljoen, wat dus vergelijkbaar is met de cijfers van dit jaar.
 
Helpdeskfraude/ spoofing
Bovenstaande vorm van fraude is dit jaar wel flink gestegen. Een paar jaar geleden kwam deze vorm niet tot nauwelijks voor, nu maakten criminelen al voor ruim 16,5 miljoen euro aan buit door deze vorm.
 
Bij helpdeskfraude bellen criminelen de klanten van verschillende banken op met het verhaal dat er verdachte activiteiten plaatsvinden via hun rekening. Zij vragen vervolgens om een aantal stappen te doorlopen om uw geld ‘veilig te stellen’. Echter stelt u het geld daarmee niet veilig, maar schenkt u het aan de criminelen.
 
Naast dat zij bellen over het veiligstellen van uw geld, bellen zij ook met het advies om een nieuwe bankpas aan te schaffen. Zij onderscheppen deze pas vervolgens, waardoor zij uw rekening kunnen plunderen.
 
Ondanks de vele waarschuwingen, zijn er nog steeds veel consumenten die slachtoffer worden. Wees altijd alert en neem het zekere voor het onzekere.