Kent u de Verzekeringskaart?

Misschien heeft u ze allang gezien en misschien ook niet, maar alle verzekeraars zijn sinds vorig jaar verplicht op hun website(s) de Verzekeringskaart te publiceren. Deze moet in eenvoudig taalgebruik en op begrijpelijke visuele wijze de polisvoorwaarden vertalen.

Zo kunt u als consument in een oogopslag de meest relevante dekkingsinformatie van een specifiek verzekeringsproduct zien. Wat wel en niet verzekerd is en waar u op moet letten. De vijftien meest voorkomende verzekeringen zoals bijvoorbeeld de inboedel- en autoverzekering krijgen een digitale verzekeringskaart met symbolen.

De Verzekeringskaart is vooral bedoeld u te helpen in de oriëntatiefase, voorafgaand aan de keuze voor een verzekering. De Verzekeringskaart vervangt niet het advies door een financieel adviseur of een verzekeraar. De kaart geeft informatie over het product, maar zegt niets over de geschiktheid van dat product voor u als specifieke klant. Bij adviesgevoelige producten wordt u in de Verzekeringskaart duidelijk op geattendeerd door de zin ‘vraag uw adviseur om persoonlijk advies’.

Wilt u nog een kort filmpje zien over dit onderwerp? Tik dan in de zoekbalk van uw zoekmachine bijvoorbeeld: ‘verzekeringskaart YouTube' en u komt bij een illustratief filmpje van het Verbond van Verzekeraars uit.