
Interpolis scherpt verzekeringsvoorwaarden aan: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt
Vanaf 1 december 2024 past Interpolis de voorwaarden van haar mobiliteitsverzekeringen aan om de verkeersveiligheid te bevorderen. Schade veroorzaakt door niet-handsfree bellen tijdens het rijden valt vanaf dat moment buiten de dekking. Deze maatregel volgt op eerder onderzoek waaruit bleek dat het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer de afgelopen zes jaar met ruim 13% is toegenomen, blijkt uit marktonderzoek van Interpolis uitgevoerd door Motivaction in november 2024. (InFinance, 2024).
Niet-handsfree bellen als ernstig vergrijp
Interpolis beschouwt niet-handsfree bellen voortaan als even ernstig als rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit betekent dat bestuurders die vanaf 1 december 2024 schade of letsel veroorzaken door niet-handsfree mobiel gebruik, zelf volledig verantwoordelijk zijn voor de kosten. Zowel schade aan het eigen voertuig als (letsel)schade bij de tegenpartij kan worden verhaald op de bestuurder. Hoewel de tegenpartij wordt gecompenseerd, behoudt Interpolis zich het recht voor om deze kosten terug te vorderen. Met deze wijziging onderstreept de verzekeraar de levensgevaarlijke risico’s van mobiel gebruik achter het stuur.
Afleiding blijft groot risico
Uit marktonderzoek van Interpolis, uitgevoerd door Motivaction in november 2024 blijkt dat afleiding door telefoons nog steeds voor gevaarlijke situaties zorgt. Zo geeft 15% van de ondervraagden aan dat zij meerdere keren in een gevaarlijke situatie zijn beland door telefoongebruik in het verkeer. Bovendien voelt 1 op de 5 zich regelmatig afgeleid door de telefoon, zelfs zonder deze actief te gebruiken. Hoewel 64% van de respondenten aangeeft bereid te zijn om volledig offline te rijden, blijft dit vaak achterwege. Angst voor confrontaties of agressieve reacties maakt dat veel mensen terughoudend zijn om anderen aan te spreken op hun gedrag.
Bewustwording en gedragsverandering
Ondanks het risicovolle gedrag zijn veel Nederlanders zich bewust van de gevaren van telefoongebruik tijdens het rijden. Zo vindt 83% dat er strengere straffen moeten komen voor bestuurders die hun telefoon niet-handsfree gebruiken. Daarnaast is 77% van mening dat verzekeraars strenger zouden moeten handhaven. De aanscherping van de voorwaarden door Interpolis sluit aan bij de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers in Nederland te reduceren, met als doel nul slachtoffers in 2050.
Financiële prikkel om gedrag te veranderen
Volgens Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Interpolis, is het probleem hardnekkig: “Uit onze Mobiliteitsbarometer blijkt dat, hoewel mensen de risico’s van telefoongebruik inzien, het eigen gedrag vaak niet verandert. Toch geeft 45% van de verkeersdeelnemers aan hun telefoon niet te gebruiken in het verkeer als ze weten dat schade hierdoor niet verzekerd is. Met deze nieuwe voorwaarden willen we niet alleen bewustzijn creëren over de risico’s, maar mensen ook laten nadenken over de financiële gevolgen van hun gedrag.” Met deze maatregel hoopt Interpolis een concrete stap te zetten in het terugdringen van verkeersongevallen en bij te dragen aan een veiligere toekomst op de weg.